2024./25. mācību gadā ‘’STOP 4-7‘’ sesijas tika īstenota divas reizes, kuras notika Madonas pilsētas PII ‘’Priedīte’’ un Ļaudonas pagasta PII ‘’Brīnumdārzs’’. Programmā iesaistījās 23 bērni, viņu vecāki un pedagogi.
Programmas mērķis ir bērnu uzvedības problēmu mazināšana/pozitīvas uzvedības veicināšana un attīstīšana . Tās apguves rezultātā uzlabojas bērnu sociālās prasmes, bērni spēj labāk pielāgoties videi, vecāki un skolotāji iemācās izmantot veiksmīgākas un situācijai atbilstošākas pozitīvās audzināšanas stratēģijas.
Bērnu vecuma grupa no 4 līdz 7 gadiem ir kritiskais periods, kurā tiek veidotas emocionālās un sociālās prasmes, kas ietekmēs viņu nākotni. Tomēr dažiem bērniem šis ceļš ir sarežģīts – viņi saskaras ar uzvedības problēmām, kas ietver dusmas, aizkaitināmību, agresiju un grūtības savaldīt savas emocijas.
Nodarbību laikā bērni apguva noteikumu nozīmi un uzzināja, kāpēc noteikumi jāievēro; mācījās atpazīt un nosaukt savas emocijas dažādās situācijās; apguva dažādus paņēmienus, kā nomierināties dusmu brīžos vai mazināt satraukumu, bailes; mācījās sadarboties viens ar otru un pieaugušajiem; nostiprināja spēju labāk koncentrēties; veiksmīgāk organizēt sevi mācībām vai rotaļām; relaksācijas paņēmienus un citas vērtīgas un noderīgas prasmes atbilstoši vecumposmam.
Kāda ir bērna vecāka loma? Vecāki “Stop 4-7” programmas nodarbībās gūst zināšanas un prasmes vadīt bērna uzvedību, pielietojot specifiskas audzināšanas pieejas; jūtas efektīvāki un kompetentāki, jo saņem iedrošinājumu un atbalstu bērna audzināšanas jautājumos; labāk izprot bērna attīstības īpatnības, emocionālās un sociālās vajadzības. Mērķis ir virzīts uz vecāku kompetences stiprināšanu, uzlabot bērna un vacāka attiecības un palielināt sociālo atbalstu ģimenēm, kas ir vairāk netieša. Apvienojot vecākus grupā, viņiem ir iespēja dalīties savās raizēs, pārdzīvojumos un izjūtās ar citiem vecākiem. Individuālā kontaktā ir iespējams risināt dažādus palīdzības jautājumus, kas ir būtiski un svarīgi iesaistītajām pusēm projekta ietvaros. Kā mēs paši treneri sakām, tad to ko mēs mācāmies kopā, iesakot paņēmienus un veidus dažādu tēmu apgūšanā, veidojot savu pieredzi, tad tā ir kā “ceļa maizīte” turpmākajam ceļam pozitīvas audzināšanas ietvaros. Tālākais ir pašu rokās- katras ģimenes iespējas, vērtību pieņemšana un stiprināšana šodien, rīt un tālākā nākotnē.
Pedagogi pilnveido savas prasmes un zināšanas par bērna attīstību, uzvedības problēmu veidošanos; gūst izpratni par izglītojamā problemātiskās uzvedības izpausmēm un to mazināšanas paņēmieniem pirmsskolā.
Atsauksmes no Ļaudonas vecāku “Stop 4-7” nodarbībām:
Divu brīnišķīgu meiteņu mamma raksta: “Paldies par darbu! Mani bērni ir ļoti mainījušies. Ir mainījusies uz labo pusi attieksme, uzvedība. Meitas kļuva mierīgākas, priecīgākas, jaukākas, mīļākas, izpalīdzīgākas. Viņas ir sajūsmā par nodarbībām.”
Jauka zēna mammas viedoklis: “Paldies! Brīnišķīgas lektores, noderīgas sarunas un tikšanās. “Šurpu-turpu” kladīte ļāva vairāk ieraudzīt pozitīvo ikdienā, noderīgas zināšanas, pozitīvas izmaiņas bērna uzvedībā. Pats galvenais- sajūta man kā vecākam, ka es neesmu viens - arī citiem vecākiem ir līdzīgas problēmsituācijas.”
Ļoti mākslinieciskas meitenītes mamma raksta, ka “Meita ir palikusi patstāvīgāka, iemācījusies risināt problēmas mierīgi. Ir atvērtāka, pozitīvāka. Vairāk sāk ievērot robežas un noteikumus. Ir iemācījusies ieklausīties.”