Šī lapa ir izdrukāta no Madona.lv
Interneta adrese:
https://www.madona.lv/lat/aktualitates?fu=read&id=9419

Madonas pilsētas vidusskolas skolēni Erasmus + projektā pilnveido uzņēmējdarbības prasmes

2020.03.10 20:36

No 2018. gada 1. septembra līdz 2020.gada 31. augustam Madonas pilsētas vidusskola realizē Eiropas Savienības Erasmus+ starpskolu partnerības projektu “Junior Business Minds Selling Online Eco-Traditional Games” (Tradicionālo ekospēļu pārdošana tiešsaistē - jaunākās paaudzes biznesa ideja).

Projektā sadarbojas skolotāji un skolēni (5.,6. klases) no sešām valstīm - Grieķijas, Horvātijas, Spānijas, Īrijas, Itālijas un Latvijas. Tā mērķis ir attīstīt skolēnu uzņēmējdarbības prasmes. Izglītojamo uzdevums ir izveidot starptautisku skolēnu mācību uzņēmumu, kurš ražo tradicionālās eko spēles no otrreizējās pārstrādes materiāliem, un tiešsaistē tās pārdot.

Uzņēmējdarbības spēju veidošana ir kompetencēs balstīta mācību satura sastāvdaļa, tāpēc tās iekļaušana dažādu mācību priekšmetu programmās ir saistoša skolotājiem. Tehnoloģiju izmantošana un otrreizējo materiālu izmantošana veicina ilgtspējības un videi draudzīgas filozofijas veidošanos.

Projekta svarīga sastāvdaļa ir arī kultūras tradīciju izpēte: skolēni, pētot tradicionālās spēles, izzina gan savas vēsturiskās saknes, gan citu kultūru tradīcijas; tāpēc viņi vairāk apzinās to, kas savas valsts kultūru padara unikālu, kā arī gūst priekšstatu par citu kultūru atšķirīgo un kopīgo. Radošums, uzņēmējdarbība, līderība, kritiskā domāšana, izpratne par vides saudzēšanu un resursu racionālu izmantošanu un IKT ir zināšanas un prasmes, kas tiks pilnveidotas projektā iesaistītajiem skolēniem, kas kopumā ietekmēs arī viņu akadēmisko spēju uzlabošanos. Šīs prasmes, kas pietuvinātas reālām dzīves situācijām, skolēniem palīdzēs turpmākajā karjerā.

Apmācību vizītēs katra valsts realizē savu uzdevumu, sadarbojoties ar dažādu nozaru ekspertiem: Grieķija - palielina otrreizējās pārstrādes materiālu izmantošanu ražošanā un veicina ilgspējību, Horvātija - tradicionālo eko spēļu izgatavošanas apmācība, Spānija - mājaslapu veidošana,  Īrija - preces popularizēšana, izmantojot fotogrāfiju, Latvija - spēļu pārdošana jeb “Vārds izskan pasaulē”.


Pirmajā vizītē viesojāmies Grieķijā, Atēnās, no 2019. gada 28.janvāra līdz 31.janvārim. Mēs viesojāmies 3. Egaleo Nikolaos Politis pamatskolā, kurā  iepazināmies ar citu valstu skolu bērniem, kā arī piedalījāmies dažādās aktivitātēs. Mācījāmies pārstrādāt papīru un gatavojām no iegūtās masas dažādas krūzītes un bļodiņas. Viesojāmies arī Atēnu-Egalio reģiona domē, apmeklējām atkritumu šķirošanas centru. Izzinājām arī Gieķijas vēsturi, apmeklējot  Akropoli un klausoties gida stāstījumu muzejā, uzzinājām, ka Akropole ir viena no slavenākajām vietām pasaulē. Projekta laikā dzīvojām grieķu ģimenēs, iepazīstot viņu ikdienas dzīvi, kultūru un tradīcijas. Baudījām arī grieķu tradicionālos ēdienus, piemēram, “souvlaki”, “pistachio”, iemācījāmies arī dažus vārdus grieķiski. Man ļoti patika doties šajā ceļojumā saistībā ar projektu Erasmus+. Es ieguvu jaunu pieredzi, draugus, zināšanas un, protams, lieliskas emocijas.

Alise Romanovska, 7.c klase

2019.gadā no 1. līdz 4. aprīlim devāmies otrajā vizītē uz Horvātiju. Apmācības notika nelielā, bet mājīgā Marčanas skolā. Tā kā Horvātijas vizītes tēma bija par spēlēm, mēs piedalījāmies dažādās saistošās aktivitātēs. Mums bija arī iespēja vērot mācību stundas, piemēram, ķīmijā, fizikā, angļu valodā un informātikā. Bija ļoti interesanti redzēt, kā skolēni mācās citā valstī. Kad viņiem beidzās stundas, mūsu viesģimenes iepazīstināja mūs ar Horvātijas dabu un īpašajām vietām tuvākajā apkārtnē. Kopā ar savu viesģimeni mēs apmeklējām Adrijas jūras piekrasti, lielāko Horvātijas akvāriju, īpašu salu Brijuni, zirgu stalli, kur arī bija dažādi citi dzīvnieki un putni. Mūsu viesģimenes bija sarunājušas, ka dažas šīs vietas mēs apmeklēsim kopā, jo tie vēlējās, lai mēs justos ļoti labi. Tas mūs visus ļoti iepriecināja.

Viesģimenes bija ļoti viesmīlīgas, laipnas un saprotošas. Viņi centās gatavot garšīgus ēdienus, lai mēs būtu priecīgi un vienmēr būtu labā garastāvoklī. Mums nezinot, mūsu viesģimenes sazinājās ar mūsu vecākiem un centās uzzināt lietas, kuras mūs iepriecina un kas mums garšo. Mēs esam ļoti priecīgi un pateicīgi par to rūpēm un viesmīlību. Centīsimies būt tikpat jauki un sirsnīgi pret viņiem tad, kad viņi maijā brauks uz Latviju. Gandrīz visi atvadoties raudāja, un tiešām arī mum spietrūkst jauniegūto draugu un, mēs vēlamies pēc iespējas ātrāk atkal ar tiem satikties.

Katra valsts, kas piedalījās šajā projektā, ņēma līdzi savas tradicionālās spēles. Mēs, latvieši, vedām līdzi spēli “Zivtiņas”, “Krustiņi un nullītes” jeb “Desas”. Vienā dienā mums grupās bija jāprezentē tās, citā - jādemonstrē un jāspēlē, vēl citā mēs paši strādājot kopā ar dažādu valstu pārstāvjiem,varējām veidot vienu no katras valsts spēlēm. Mēs kopā tās arī spēlējām. Spēles bija ļoti aizraujošas un interesantas. Mēs kļuvām saliedētāki un draudzīgāki. Es noteikti tās neaizmirsīšu un vēlos, lai arī citi mani draugi Latvijā tās iemācītos spēlēt, jo tā  ir vērtīga iespēja jauki pavadīt laiku ar ģimeni un draugiem.

Projekta ietvaros devāmies iespaidīgā ekskursijā uz kādu netālu esošu pilsētu Pula. Tur mēs apskatījām Pulas arēnu jeb amfiteātri. Tas tāds saglabājies vienīgais pasaulē-apaļas formas un ar četriem torņiem. Tas bija ļoti skaists! Ar gides palīdzību mums bija iespēja uzzināt tā vēsturi un faktus: tur gladiatori cīnījās ar lauvām, lai arēnu attīrītu no asinīm, cilvēki ūdenim pievienoja dažādas ēteriskās eļļas, piemēram, lavandas eļļu, un mazgāja visu lielo celtni. Protams, tie nav visi, bet, manuprāt, interesantākie fakti.

Šis ceļojums bija ļoti aizraujošs! Es nekad to neaizmirsīšu, jo tā bija mana pirmā reize, kad ceļoju bez ģimenes. Laikapstākļi bija ļoti silti un patīkami. Pēdējā dienā piedzīvojām ļoti stipru vēju un lietu. Paldies visiem, kas organizēja šo vizīti, kā arī viesģimenēm par viesmīlīgo uzņemšanu un rūpēm. Gūtā pieredze man paliks atmiņā un būs ļoti noderīga. Es vēlētos kādreiz atkal ciemoties pie jauniegūtajiem draugiem.

Līna Bērziņa, 7.c klase

2019. gadā no 12. līdz 17. maijam man tika dota brīnišķīga iespēja Erasmus + programmas ietvaros doties uz Spāniju. Šī bija trešā vizīte projektā. Dzīvoju īstā spāņu ģimenē un iemācījos būt patstāvīga, kā arī attīstīju angļu valodas zināšanas un apguvu dažus vārdus un frāzes spāņu valodā. Viesģimenes mūs veda ekskursijās uz Barselonas un Rubi interesantākajiem apskates objektiem. Vislabāk man patika slavenā futbolista Messi muzejā, jo futbols spāņiem ir ļoti nozīmīga dzīves sastāvdaļa, un viņi runā par to ļoti aizrautīgi.

Spānijas skolas atšķiras no Latvijas skolām - tajās ir brīvāks režīms, bērni daudz laika pavada ārā, spēlējot dažādas spēles. Skolēniem telefoni stundu laikā  ir jānoliek malā. Bija ļoti jauki un interesanti pavadīt laiku kopā ar spāņu skolēniem, jo izrādījās, ka mums ir arī kopīgas intereses.

Paula Madžule, 6.b klase

Jauno uzņēmēju dienās 2019, Latvijas skolēnu mācību uzņēmumu finālā, Madonas pilsētas vidusskolas 6. a klases skolēni Rihards Udrass, Aksels Pankratenko un Helvijs Zeps ar savu SMU” Pet’s Spot”, pamatskolas grupā ieguva 1. vietu Latvijā. Par godu šiem sasniegumiem, skolēniem tika sniegta iespēja doties ceturtajā projekta vizītē uz Īriju no 06.-11. oktobrim.

Mūs sagaidīja viesmīlīgas īru ģimenes, pie kurām mēs pavadījām brīvo laiku. Vizītes pirmajā dienā mēs iejutāmies īru skolēnu lomā, mācoties ar viņiem kopā stundās. Piedaloties arī citās aktivitātēs, mēs sadraudzējāmies ar citiem projekta dalībniekiem. Man patika ekskursija ar kuģīti pa Atlantijas okeāna piekrasti, kur mēs apciemojām delfīnu Fungiju. Okeāna piekrastē delfīns dzīvo jau vāirāk kā 30 gadus. Skolēniem bija liels prieks, ja izdevās nofotografēt okeāna iemītnieku virs ūdens.

Vīzītes apmācības galvenā tēma bija fotografēšana. Nodarbību skolēniem vadīja profesionāls īru fotogrāfs, kurš mūs iedvesmoja radīt izcilas fotogrāfijas. Arī es veidoju savu neparasto fotosesiju. Tēma fotografēšana ir svarīga, jo lai reklamētu savu biznesa ideju, jāizveido unikālu un nebijušu foto, kas izceļ tavu ideju. Šajā vizītē guvu pieredzi, uzzināju par citas valsts kultūru un profesionālo fotografēšanu. Šī tiešām bija vērtīga pieredze.

Aksels Pankratenko, 6.a klase  

Skolēni šobrīd gatavojas jau piektajai projekta vīzītei uz Itāliju, tā plānota no 29. marta līdz 3. aprīlim.

Projekta Erasmus+ ietvaros, 19. februārī Madonas pilsētas vidusskolas 6. a klases skolēni  sociālo zinību stundā viesojās  LIAA Madonas biznesa inkubatorā, lai tiktos ar mārketinga eksperti Aneti Urku, lai papildinātu savas zināšanas par mārketingu un zīmolu. Tika runāts par biznesa veidošanas pamatprincipiem un minēti veiksmīgas uzņēmējdarbības piemēri. Uzzinājām, ka neatņemama biznesa sastāvdaļa ir zīmola izstrāde, kas sevī ietver uzņēmuma tēlu un logotipu. Šī tikšanās mūsu klasei veidoja padziļinātu izpratni par mārketingu. Mēs labi papildinājām savas skolā gūtās zināšanas. Paldies prasmīgajai nodarbības vadītājai A. Urkai par sniegtajām zināšanām!

Emīlija Frolova, 6.a klase

Projekta gaitā skolēniem ir izdevies papildināt un pilnveidot zināšanas un prasmes sociālajās zinībās, paaugstināt mācību motivāciju un kvalitāti. Brīnišķīgi tiek attīstītas ceļošanas prasmes, patstāvība un atbildība. Šī ir lieliska iespēja sevi pilnveidot un gūt pieredzi jau pamatskolas laikā.

Projekta noslēgums notiks Latvijā maija vidū. Skolēni ar nepacietību gaida tikšanos ar saviem jauniegūtajiem draugiem. Paldies projekta koordinatorei Arnitai Krīgerei par ieguldīto darbu un pacietību projekta realizēšanā!

 

Informāciju sagatavoja: Līga Kārkliņa

Madonas pilsētas vidusskolas sociālo zinību skolotāja