Skolas absolventa veiksmes atslēga

iesūtīts: 2018.08.23 10:44
Vārdu salikums „izglītības reforma” pēdējos gadu desmitos ir lietots daudz, un attieksme sabiedrībā ir ļoti pretrunīga. Jaunākās reformas izglītībā saista ar kompetences jēdzienu, kas mācību procesā ir gala rezultāts. Kompetence ir indivīda gatavība dzīves darbībai mūsdienu mainīgajā pasaulē. Vai mēs pieaugušie 21gs., strauji mainīgajos sabiedrības dzīves procesos un darba tirgus tendencēs, esam gatavi adekvāti rīkoties un mainīties atbilstoši jaunajiem apstākļiem?

Statistika liecina, ka šobrīd ES valstīs viens no pieciem jauniešiem ir bezdarbnieks vai cilvēks bez darba, kuru uztur vecāki.

Mūsdienās katram cilvēkam ir jābūt gatavam mainīt profesionālās darbības virzienus, jo notiek iepriekšējā gadsimtā sastopamo profesiju izzušana (2016. gadā no Profesiju klasifikatora svītrotas 236 profesijas) un pilnīgi jaunu profesiju rašanās (Profesiju klasifikatorā iekļautas 50 jaunas profesijas).

Beidzot 9.klasi jaunietim jāveic pārdomāta izvēle tālākizglītībā. Ko darīt – klausīt sirdsbalsij, ieklausīties vecākos, skolotājos, vai labāk izvēlēties darba tirgū pieprasītāko, pelnošāko profesiju? Vidusskola, tehnikums, koledža, arodskola tās ir izvēles iespējas absolventiem, diemžēl 60%  jauniešu nezina ko darīt tālāk un izvēle tiek veikta nepārdomāti.

Tālākizglītībā Madonas pilsētas vidusskola ir viena no iespējām mūsu novadā, jo skola papildus formālajai akadēmiskajai izglītībai piedāvā dažādas apmācības un neformālās izglītības iespējas, kas ir būtiskas komponentes, lai tiktu veicināta jauniešu konkurētspēja. Tieši neformālās izglītības mācību metodes palīdz audzēkņiem attīstīt kompetences un veicina izpratni par darba tirgu un uzņēmējdarbību. Pētījumi liecina, ka jaunieši vislabāk mācās, ja tiem tiek dota iespēja uzņemties aktīvu lomu un apzināties savas izvēles.

Jau vairākus gadus Madonas pilsētas vidusskola profesionālā virziena programmā jauniešiem piedāvā iespēju „pagaršot” sev interesējošo profesiju. 20 stundu  praksē audzēkņi pilnveido komunikācijas prasmes, iepazīstas ar profesijas pamatiem, darba specifiku, apstākļiem, papildus ir jānointervē profesionālis un jāiepazīstas ar tālākizglītības iespējām. Prakses laikā jaunieši aizpilda dienasgrāmatu un noslēgumā saņem darba devēja raksturojumu par darba disciplīnu, kvalitāti un attieksmi. Nelielās prakses noslēgumā jāveic pašvērtējums, pārdomājot ieguvumus, jaunās prasmes, turpmākās sadarbības iespējas utt. Paldies novada iestādēm, darba devējiem un uzņēmējiem, kas uzņemas papildus darbu, strādājot ar jauniešiem. Vairākus gadus audzēkņi praktizējušies Madonas novada iestādēs un uzņēmumos PII „Saulīte”, „Priedīte”, „Kastanītis”, Madonas novada un mākslas muzejā, Litas un Kaspara Udrasu veterinārārstu praksē, Madonas novada tūrisma informācijas centrā, Madonas bērnu un jaunatnes sporta skolā, Madonas pašvaldības informācijas tehnoloģiju nodaļā, veikalā „Papīrs”, Valsts robežsardzes Viļakas pārvaldes Madonas nodaļā, tulkojumu pakalpojumu firmā AZ Translations.

Lai noskaidrotu kādas prasmes darba devēji sagaida no jauniešiem, tika veikta aptauja. Aptaujā piedalījās I. Vabule Madonas biznesa inkubatora vadītāja, I.Vogina Madonas novada Uzņēmējdarbības un tūrisma attīstības nodaļas galvenā speciāliste, N. Janoviča SIA Audita grupa vadītāja,  H. Circāns uzņēmējs, V. Lamberte Madonas novada Dzimtsarakstu nodaļas vadītāja. Aptaujas rezultāti liecina, ka sabiedrība no jauniešiem sagaida prasmi lietišķi komunicēt, sasveicināties, iepazīties, pareizi aizpildīt lietišķos rakstus, prasmi uzstāties un noformulēt jautājumu,  pārzināt lietišķo apģērba un galda etiķeti, tātad lietišķā komunikācija – prasmes, kas nepieciešamas gan ikdienišķas situācijās, gan darījumu vidē.

Pamatojoties uz mācību priekšmetu standartu, tika izstrādāta profesionālās kompetences pilnveides  programma Mājsaimniecības priekšmeta ietvaros „Lietišķā komunikācija”.

Programmas  ilgtermiņa mērķis paredz - Attīstīt lietišķās komunikācijas prasmes un skolēnu pašizpētes un pašvērtējuma spējas, veicinot patstāvīga un pārdomāta lēmuma pieņemšanu tālākizglītībā. Tēmas ietvaros, jaunieši tiks iepazīstināti ar komunikācijas un saskarsmes specifiku 21.gs., ķermeņa valodu, komunikācijas spēlēm, improvizācijas metodēm sevis iepazīšanai, prasmi uzstāties, apģērba un galda kultūru. Savukārt, aktiermeistarības klasi vadīs aktieris, atklājot aktiera profesijas dažādās šķautnes, dodot iespēju jauniešiem izmēģināt savas spējas praktiskajos uzdevumos.

Realizējot programmu, pedagogiem jādomā par sabiedrības tendencēm kopumā un jāpiedāvā izaugsmes iespējas jauniešiem, kas veicina komunikāciju un lietišķo etiķeti, pašnovērtēšanas un izzināšanas prasmes, mērķu izvirzīšanu un sasniegšanu. Madonas novada pašvaldības izglītības programmu projektu konkursa   -2018. ietvaros, skola saņēma līdzfinansējumu programmas realizēšanai. Zviedrijas telekomunikāciju uzņēmums Tele2, Tirdzniecības un atpūtas centrs „Efeja”, skaistumkopšanas salons „Kolona”, veikals „Eridana”, NVA, Madonas novada Uzņēmējdarbības un tūrisma nodaļa ir skolas sadarbības partneri, kas piedalīsies praktiskajās nodarbībās.

Veiksmīgu mācību un sadarbības  procesu vēlot, pievienojos Andreasa Šlehera ESAO organizācijas direktora teiktajam: “Mūsdienās skolas mērķis ir attīstīt skolēnu spēju mācīties mūža garumā, domāt un darboties kompleksās situācijās, dzīvot daudzveidīgā pasaulē kā aktīvam, atbildīgam pilsonim. Skolas absolventa veiksmes atslēga ir nevis iegūto zināšanu apjoms, bet gan, ko viņš spēj paveikt ar savām zināšanām.”


Informāciju sagatavoja: Sanita Solovjeva
Madonas pilsētas vidusskolas
‌Pedagogs karjeras konsultants

‌Informāciju ievietoja: Ilze Riekstiņa
Pārsūti Draugiem.lv Pārsūti Facebook Pārsūti Twitter Pārsūti LinkedIn
© 2008-2024 Madonas novads. Visas tiesības aizsargātas. Izgatavoja GlobalPro »
Datu privātuma politika · Sīkdatņu politika · Pielāgot sīkdatnes · Piekļūstamības paziņojums